Don Coscarellis Independent-Debütfilm „Das Böse“ („Phantasm“, 1979) erfuhr 1988 seine erste Fortsetzung unter dem Titel „Das Böse II“ („Phantasm II“). Im Gegensatz zu den drei Fortsetzungen, die über die Jahrzehnte noch folgen sollten, stellt der zweite Teil inszenatorisch und qualitativ wohl das beste Kapitel der gesamten Saga dar, auch wenn der zweite Teil inhaltlich Züge eines Remakes besaß. „Phantasm: Ravager“ (2017), der nunmehr fünfte Teil, war aufgrund eines sehr niedrigen Budgets leider allerhöchstens nur noch auf dem produktionstechnischen Niveau einer SyFy-Serienepisode angesiedelt. Manch ein Fan würde sogar behaupten, darunter. An die Qualität des zweiten Teils konnte leider kein Nachfolger anknüpfen. Verantwortlich dafür ist aber eben nicht nur das höhere Budget, welches inflationsbereinigt immerhin 6,8 Millionen US-Dollar betrug, sondern auch das Team hinter der Kamera, welches sich unter anderem für die Spezialeffekte verantwortlich zeichnete. Dazu gehörte der legendäre Make-up-Artist Mark Shostrom, der unter anderem maßgeblich auch an den Spezialeffekten zu „From Beyond“ (1986), „Nightmare III – Freddy Krueger lebt“ („A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors“, 1987) oder „Tanz der Teufel 2“ („The Evil Dead 2“, 1987) arbeitete.
Zum 30. Jubiläum von „Das Böse II“, der eben am 8. Juli 1988 in den US-amerikanischen Kinos veröffentlicht wurde, hat Mark auf seinem Twitter-Profil eine ganze Reihe von bemerkenswerten Behind-the-Scenes-Bilder zum Film gepostet. Sie zeigen eben nicht nur die Kraft von physischen Effekten auf, sondern auch die Arbeitsleistung dahinter. Die Bilder sind allesamt auf seinem Twitter-Profil hinterlegt und enthalten auch interessante Infos zu den Machern und dem Arbeitsprozeß.
Aufgrund der Masse und des Tweet-Formats ist es leider etwas unübersichtlich, aber ein Blick lohnt sich (nicht nur für Fans der Reihe) definitiv. Danke an Mark für diese Bilderreihe.
In honour of the 30th anniversary of #PhantasmII's release, I'm posting a bunch of shots from my files, a few never before seen. Starting off, the P2 crew photo, coolest people at right: Don, me, Bob Kurtzman, Everett Burrell,@JamesLe_Gros@DonCoscarelli @FANGORIA pic.twitter.com/ncbGWegK79
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
Angus gave me my favourite nickname during the P2 makeup sessions. As I applied gelatin, yellow milk, yogurt & chicken skin to add to the verisimilitude of the makeup, he asked what each item was. Finally he said, "Mark, you're like the Julia Child of Makeup." I miss the man. pic.twitter.com/4QVcx9ZGEY
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
#PhantasmII Sam Phillips – ending filmed but not in final cut. Angus was to peel off Kemy's face. No time to enlarge her face to fit *over* Angus's, so it never was 100%. Two weeks more would have done it but we were fighting release. @TheSingleLife Sam, not your best look! ❤️ pic.twitter.com/clmftCnCHx
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
1. Sculpting the insect head. 2. My press-out sculpture for the eye-pop.
I sculpted Angus's eyes open and accentuated the squinting. 3. Head with untrimmed wig and brows placed (not glued). #Makeupfx peeps, this was a Smooth-on 724 head painted with rubber mask greasepaint. pic.twitter.com/rNw9bhILc8— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
Filming Paul Irvine's back creature. L-R: Everett Burrell shines up the mechanical creature with KY. Everett & I adjust Paula's hair & cloak. Finally, Paula is released and we shoot the creature's dialogue. @DonCoscarelli – If I recall correctly, this scene took 44 takes. pic.twitter.com/vJC45Lpc3b
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
L-R: Last shot on my roll of 35mm Ektachrome of Angus melting w/foam latex & chicken skin. Me testing a sphere's drilling (it worked-I still have the hole). On Production Designer Philip Duffin's set. Philip made plaques for all the crew members. pic.twitter.com/c0lN3DUJF4
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
L-R: A trim for Angus's foam latex/mechanical head prior to filming (this head was made for the insect to come out of). Dave, Bob, Everett & Gino operate the head. Don sets a shot of the head as Angus and crew watch. #PhantasmII When #PracticalEffects ruled! pic.twitter.com/KyL5r1kugF
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
James Le Gros performs with the mechanical head. The insect (also mechanized) slid up through a plexiglass tube. Dave Barton did all the animatronics, even Angus's tongue. John Blake did the great hair punching. @JamesLe_Gros I remember how much you loved this process (not). pic.twitter.com/n0o0CJho87
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
L-The Ed Gale canister dwarf sculpture I did (inspired by a bog body, Lindow Man, which I'd seen at the British Museum). R-Everett Burrell's sculpture for Paula Irvine's back creature. #PhantasmII pic.twitter.com/ZLZBfYMl84
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
L-Early dwarf sketch I did just before my first design meeting with Don. R-Later I had Bob Kurtzman sculpt a variation of this, only in an angry expression for both generic masks and for the snarling head in the canister closeup. pic.twitter.com/tw9g8VgBzD
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
Bryant Tausek, Jim McPherson & I casting Angus. I thought it best to start Angus off easy, doing his hands. Once he saw how the process worked, I went full-on gallons of alginate on his head. In the last photo, Angus is holding a screaming expression for 5+ minutes. #PhantasmII pic.twitter.com/NX4HIJVnwO
— Mark Shostrom (@MarkShostrom) 9. Juli 2018
‐ Markus Haage
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